Het vierde artikel uit ons relatiemagazine 2022 is een interview met onze docent muziek: Esther van Popta op locatie Lariks. Lees het gehele interview hieronder! 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Muziek is een vast onderdeel van de lessen op locatie Lariks. Wat heb je eigenlijk aan het vak? En houd je er bijvoorbeeld ook iets aan over als je niet de muziekwereld in wilt? Esther van Popta is muziekdocent op Lariks voor onder- en bovenbouw leerlingen en zij geeft ons een kijkje in de muziekles.

Wat maakt muziekles zo leuk?
“Op Lariks krijg je van klas 1 tot en met 3 muziek als vastgesteld vak en in de bovenbouw kun je het kiezen. Dan doe je ook examen in muziek. Tijdens de lessen ben je zelf heel actief bezig: we hebben veel keus in instrumenten en we hebben ook studio’s waarin je in kleine groepen aan de slag kunt gaan. Tijdens de lessen leer je veel verschillende vaardigheden. Naast de theorie achter de muziek leer je ook samenwerken, naar elkaar luisteren en elkaars (meer)waarde zien. Er is ruimte om jezelf uit te dagen, creatief te zijn, te experimenteren en persoonlijk te groeien. Zo leer je jezelf en anderen steeds meer kennen.”

Wat geef je de leerlingen mee?
“Op Lariks leer je muziek echt vanaf de basis. Leerlingen leren zo de hele wereld van muziek kennen. Wat is muziek, waar bestaat het uit en hoe maak je samen muziek? In de lessen is er veel aandacht voor het stukje leren leven en leren leren. Dit vind je terug in het ontwikkelen van doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen.

Muziek helpt je deze vaardigheden te ontwikkelen en dat helpt niet alleen tijdens de muziekles, maar ook daarbuiten. Daarnaast mag je je eigen stijl en smaak vinden en kun je hierin ook een stukje identiteit ontwikkelen. Je leert dat je ook fouten mag maken. Je leert leren van deze fouten en hoe je er juist beter door kunt worden.”

Moet je talent hebben voor muziek?
“Leerlingen denken vaak dat je talent moet hebben voor muziek en dat ze er zelf niet zo goed in zijn. Het is mooi om ze te laten ervaren dat het niet heel ingewikkeld hoeft te zijn. Hier krijgen ze zelfvertrouwen van en dan gaan ze zich verder ontwikkelen.

Iedereen kan muziek maken, het hoeft niet altijd perfect te klinken. Je mag het ook gebruiken als uitlaatklep. Een manier om jezelf te uiten en jezelf te zijn. Het is ook een manier om verbinding te maken; het is geen wedstrijd, je doet het samen. Daarom is het ook zo belangrijk dat alle kinderen de taal van de muziek leren kennen. Je leert naar elkaar luisteren en je moet zelf ook actief bijdragen.”

Hoe koppel je de lessen aan het echte leven?
“Muziek is een universele taal, het kan je raken zonder woorden. Je maakt verbinding met elkaar, ook als je elkaar niet kunt verstaan. Verschillende culturen hebben natuurlijk ook hun eigen muziek. Door alleen maar te luisteren kun je je hierdoor soms al in een ander land begeven. Dat heeft mooie raakvlakken met burgerschap, omdat het begrijpen en leren kennen van muziek uit verschillende culturen ervoor zorgt dat leerlingen breder kunnen kijken én luisteren.”

Relatiemagazine-Vincent-2022_Pagina_06.png