Dyslexie
In de brugklas screenen we alle leerlingen waarbij bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs er vermoeden is van dyslexie op hun spelling- en leesvaardigheid. Daarnaast worden na het eerste rapport alle leerlingen van klas 1 gescreend die opvallen op het gebied van spelling en lezen. Voor de beoordeling hiervan hanteren we het Protocol Dyslexie voor Voortgezet Onderwijs van het ministerie van onderwijs. Ouders van leerlingen met ernstige lees-/spellingsachterstanden krijgen het advies om verder onderzoek te laten doen naar dyslexie. De kosten voor dit onderzoek komen voor rekening van de ouders. Voor dyslectische leerlingen is binnen de school extra ondersteuning beschikbaar. Een interne deskundige begeleidt leerlingen met dyslexie gedurende een afgebakende periode.
Ook hebben dyslectische leerlingen recht op een dyslexiepaspoort. Hierin staat onder andere van welke faciliteiten de leerling gebruik kan maken. Meer informatie over ondersteuning bij dyslexie op Salland vindt u hier.
Dyscalculie
Leerlingen met dyscalculie ervaren problemen met rekenen of ruimtelijk inzicht. Als een orthopedagoog of psycholoog deze problematiek heeft vastgesteld, wordt een dyscalculieverklaring afgegeven. Een interne deskundige begeleidt deze leerlingen, zodat zij leren hoe ze in verschillende lessituaties met hun beperking kunnen omgaan.
Remedial teaching (RT)
Leerlingen die voldoen aan de criteria die tot en met het cursusjaar 2022-2023 golden voor LWOO-leerlingen, én leerlingen met een dyslexieverklaring van een orthopedagoog of psycholoog, komen in aanmerking voor remedial teaching. Zij volgen, individueel of in groepsverband, maximaal zes lessen bij onze remedial teacher.
Begeleiding voor NT2-leerlingen
Op Salland begeleiden we leerlingen die het Nederlands niet als moedertaal hebben. Het doel is dat zij de taal zo goed leren beheersen dat ze volwaardig kunnen meedoen op hun eigen cognitieve niveau. Hiervoor bieden we passende ondersteuning en faciliteiten. Een leerling heeft de NT2-status als hij of zij minder dan zes jaar onderwijs in Nederland heeft gevolgd én thuis een andere taal dan Nederlands spreekt. Dit geldt ongeacht waar de leerling is geboren. Na zes jaar onderwijs in Nederland vervalt de NT2-status.