Het is leuk om in het voortgezet onderwijs te werken. Een voorbeeld: de jaarlijks terugkerende rituelen. Nu staat van alles weer in het teken van het ritueel diploma-uitreikingen. Door corona loopt ook examinering dit jaar anders. Leerlingen kunnen twee examens afleggen in drie tijdvakken. De vakanties beginnen daarom in onze regio voor sommige collega’s wat later. Ook zijn niet alle uitslagdata gelijk: vmbo basis en kader beroeps kreeg later de eerste uitslag dan de andere onderwijsrichtingen. Wat wel hetzelfde is als andere jaren, is dat de diploma-uitreikingen grondig worden voorbereid. Eigenlijk is het zelfs nog wat spannender, want door corona moeten we anders organiseren. We willen op elke locatie dat de leerling met zijn of haar ouders of verzorgers een onvergetelijk moment beleeft. Voor iemand dit van verandering houdt zoals ik, is het een leuk jaar, want er is echt van alles uit de kast getrokken om het een bijzonder moment te laten zijn. Om het spannend te houden verklap ik niets, maar ik ga zeker overal even kijken. Soms vraag ik me af of, onderwijskundig gezien, een andere manier van examineren passender zou zijn in plaats van dit jaarlijkse centrale schriftelijke examen. Maar dan zouden we ook deze jaarlijkse spanning missen. Een examenperiode vergeet je je hele leven niet meer.
Het schoolplan is in concept klaar. Vorig jaar hadden we voor het eerst één Vincent plan, dat is nu ook weer het geval. Dat plan is dan het uitgangspunt voor alle teamplannen. Eén doel staat bovenaan: leren & ontwikkelen. Dat breng ik zelf alvast in de praktijk. Ik doe mee met een “pilot” van de inspectie voor het onderwijs en de VO raad over kwaliteitszorg. Het betekent dat ik elke twee weken een gesprek heb met een adviseur aan wie ik álle vragen over kwaliteit die ik wil mag stellen. En dat kost ons zelfs niets als school, omdat het een pilot is. We hebben het iedere keer over andere zaken. Zo bespraken we het gewenste profiel van de nieuwe kwaliteitsmedewerker, onze identiteit, over samenwerken en de digitale observatietool om de kwaliteit van lessen te meten. Wil je een keer meekijken of meedoen? Stuur dan een mailtje naar me, wie het eerst komt….
Afgelopen week heb ik eindelijk ook weer een gesprek kunnen voeren met onze raad van advies (zie deze link). Dat is een vaste en betrokken groep mensen uit onze omgeving die klankborden en meedenken. Wat een feest dat deze mensen zich belangeloos inzetten en hoe je daar van kunt leren. Ik kreeg de tip mee om vooral komend jaar aandacht te besteden aan het onderlinge contact als school, om vragen aan elkaar te stellen, om na te denken hoe we als school invulling geven vanuit onze identiteit aan de bijdrage aan de wereld. Mooie vragen waar we komend jaar ook met de lijn burgerschap & identiteit mee aan de slag gaan. Ook in het gezamenlijke gesprek met de ouderraden hadden we het hier over. Dat deden we samen met Erik Renkema (link), die eerder tijdens de Vincent van Gogh dag bij ons een inspirerend verhaal deed.
En dan is het nu weer de afsluiting voor dit schooljaar. Petje af voor iedereen: leerlingen, ouders, collega’s en alle anderen die zich voor onze school inzetten. Ook dit jaar komt in de geschiedenisboekjes denk ik, maar we hebben het goed gered. Doe voorzichtig en laten we hopen op een jaar met weinig virus, geen mondkapjes, veel fysiek onderwijs en persoonlijke ontmoetingen.
Alice Vellinga
Juli '21