Alle leerlingen waren onderverdeeld in negen commissies waar ze spraken
over actuele maatschappelijke thema’s zoals: welk beleid de Europese Unie moet
voeren om het Europese treinnetwerk te verbeteren, hoe de veestapel te
verminderen en desbetreffende veehouders te compenseren, of kernenergie op een
veilige manier ingezet kan worden om de klimaatdoelen te halen, hoe de
evacuaties vanuit Afghanistan op een zo veilige manier uitgevoerd kunnen
worden, welk beleid de Europese Unie moet voeren om cryptogeld een plaats te
geven in de Europese handel, of de zogenaamde “fabelfuiken” en algoritmes die
polarisering in de bevolking van de lidstaten creëert tegen te gaan zijn, of
legalisering van softdrugs iets oplost voor de illegale drugshandel, hoe de
sociale veiligheid van lhbti-jongeren vergroot kan worden en welk beleid de
Europese Unie moet voeren om zo effectief mogelijk een nieuwe uitbraak van het
corona-virus aan te pakken, en te zorgen voor een eerlijke distributie wat
betreft vaccins.
Op maandag hadden de commissies hun resoluties voorbereid, waarin ze beleidsvoorstellen deden om een oplossing te vinden voor de maatschappelijke problemen. Op dinsdag was in de gymzaal de Algemene Vergadering, waarin alle resoluties volgens een strikte procedure behandeld werden. Het debat en de stemming over de resoluties gaven iedere keer weer veel reuring. Alle commissies en de Algemene Vergadering werden door leerlingen uit V6 voorgezeten.