Voor docenten die geen ervaring hebben met PWS-begeleiding.

De belangrijkste informatie vindt je in de algemene handleiding, zie de link op de vorige pagina. Ook kun je oude handleidingen gebuiken voor wat technischere tips. Deze bestanden kun je op dezelfde webpagina vinden (onderaan).


Als je al ervaren bent met PWS-begeleiding, maar nog niet met het vernieuwde PWS-traject voor HAVO, lees dan het onderstaande.

Hier staan de acht belangrijkste veranderingen voor de HAVO-groepjes ten opzichte van het oude traject (tot en met schooljaar 2022-2023) weergegeven. 

Ten eerste worden de leerlingen aan het begin van havo 5 attent gemaakt op een 'deadline' voor het maken van een afspraak met hun begeleider. Dit is bedoeld om hen aan het begin van het schooljaar aan het werk te krijgen en zo te voorkomen dat ze hun PWS-werk uitstellen en er later problemen ontstaan. De 'deadline' is zo 'dead' niet: je mag als docent zelf bepalen of je het niet halen ervan meetelt voor de becijfering. Het is vooral bedoeld om leerlingen schrik mee aan te jagen. De datum voor deze niet zo dodelijke deadline is dit jaar 23 september.

Ten tweede is er een online handleiding op de website, die heb je al gevonden! Gebruik deze ook voor een overzicht van alle deadlines, zie het tijdsschema. 

Ten derde beginnen we sinds vorig jaar al in HAVO 4 met workshops en voorlichtingen en een deadline, zodat leerlingen in HAVO 5 minder werkdruk hebben. Ook voor leraren is dit hopelijk een ontlasting van de piekdrukte. In de workshops leren ze over oriënteren op een onderwerp, het formuleren van hoofd- en deelvragen en het beoordelen van de betrouwbaarheid van bronnen. Ook leren ze hoe ze een organisatie moeten benaderen. De deadline betreft het schrijven van een Plan van Aanpak. Hierover kun je lezen in de vorige mail en op de online handleiding.
Het is belangrijk dat je bij de eerste bespreking met je groepje gelijk op de hoogte gesteld wordt van hun voortgang op de bovenstaande gebieden. Sommigen hebben hier dingen in gemist of zijn een richting in gegaan waarmee je het misschien niet eens bent. Het Plan van Aanpak schrijven ze in de week van 8-11 juli.

Dat brengt ons op de vierde verandering: de PWS-groepjes worden tegenwoordig geacht hun PWS te schrijven in opdracht van een lokale organisatie. Dit kan een bedrijf zijn, of vrijwilligersorganisatie, instituut etc. Je hoeft als begeleider geen contact te hebben met de organisatie, je kunt je op de begeleiding van het onderzoek richten. De leerlingen nemen zelf contact op met hun organisatie en bespreken samen hoe zij een profielwerkstuk kunnen schrijven dat aansluit op hun vak en hun beoogde onderwerp maar dat ook nuttig is voor de organisatie zelf. Soms moeten ze hun onderwerp een beetje aanpassen aan de wensen van de organisatie dus. Een voorbeeld is een groepje dat bij boekhandel van der Velde overeenkomt dat ze gaan onderzoeken waarom Engelstalige young-adult boeken zo populair zijn. Op het moment dat je ingedeeld bent, hebben alle groepjes al een organisatie in de hand genomen. Bij je eerste gesprek is het dus ook belangrijk dat je checkt in hoeverre het onderzoek nog past bij jouw vakgebied. Een marktonderzoek past misschien niet bij een taalvak. Als zij nog geen organisatie hebben, of er zijn andere problemen op dit gebied, stuur je leerlingen dan door naar Christel de Jong (praktijkhavo@csvvg.eu). Zij organiseert de koppeling van PWS-groepjes en organisaties.

Nu de vijfde verandering. Als onderdeel van de samenwerking met een organisatie hoort een praktijkonderdeel. Dit is in feite het ‘product’ dat de leerlingen leveren aan de organisatie. Letterlijk is dit een document, dienst, object of project dat gebaseerd is op de inhoud van het PWS. Voorbeelden zijn: een openbare lezing, een rapport met een advies, een tentoonstelling, apparaat, experiment, activiteit, workshop, evenement enzovoorts. De theoretische onderbouwing van deze praktijkonderdelen is altijd het Profielwerkstuk. Belangrijk om te weten is dat een praktijkonderdeel niet altijd een voorwaarde voor een voldoende beoordeling is. Voor sommige (praktische) vakken is dit wel het geval, meer theoretische vakken hebben het praktijkonderdeel niet meegenomen in hun beoordelingsmodel.  Beschouw in dat geval een goed praktijkonderdeel als reden om het cijfer op te hogen. Check het beoordelingsmodel van jouw sectie op de online handleiding.

 Dan gaan we verder met de zesde verandering: na de tweede deadline vindt de presentatiemiddag plaats. Dit is een evenement op school waar de leerlingen hun profielwerkstuk presenteren voor hun familie, vrienden, schoolgenoten, docenten en vooral: hun begeleider.
De leerlingen worden ingedeeld door de PWS-coördinatoren in één van de volgende twee opties: ze kunnen een klassieke presentatie van tien minuten doen die plaatsvindt in een lokaal. De andere optie is dat zij in de aula plaatsnemen achter een tafel en daar onderdeel zijn van de ‘PWS-markt’. In deze braderie-opstelling kunnen ze bezoekers trekken met een aantrekkelijk opbouw en vervolgens vertellen over het door hun gedane onderzoek. In de praktijk blijkt dat leerlingen met een praktijkonderdeel de beste presentaties hebben.
 De presentatie op de PWS-middag telt voor elk vak als laatste scorepunt voor hun PWS-cijfer. Het PWS zelf heeft dus maximaal 9 punten. Check het beoordelingsmodel van de sectie op de online handleiding of dit er goed in staat.

 Dan de zevende verandering. De beoordelingsmodellen staan op de online handleiding. Ze zijn dus vanaf dag 1 beschikbaar voor de leerlingen. Neem deze beoordelingsmodellen dus ook ter hand aan het begin van de begeleiding en bij de beoordelingsgesprekken. Staat er nog geen beoordelingsmodel voor jouw sectie, bespreek dan met je sectie of er al een bestaat die sectie-breed gebruikt wordt (en stuur deze door naar hoja@csvvg.eu)

Ten slotte verandering acht: Zo nu en dan worden PWS-(mid)dagen gehouden. Op deze dagen worden de PWS-leerlingen verplicht op school te werken aan hun profielwerkstuk. De komende PWS-dagen zijn 8-11 juli. Gisteren is hierover een mail verstuurd. Tip: gebruik deze dagen om leerlingen te spreken.

Voor vragen kun je altijd mailen naar hoja@csvvg.eu.
(Jan Paul werkt vaak in de docentenwerkruimte op de 2e verdieping, als je voor de korte klap langs wil komen met een vraag).