Voor docenten die geen ervaring hebben met PWS-begeleiding.
De belangrijkste
informatie vindt je in de algemene handleiding, zie de link op de vorige
pagina. Ook kun je oude handleidingen gebuiken voor wat technischere
tips. Deze bestanden kun je op dezelfde webpagina vinden (onderaan).
Als je al ervaren bent met PWS-begeleiding, maar nog niet met het vernieuwde PWS-traject voor HAVO, lees dan het onderstaande.
Hier staan de acht belangrijkste veranderingen voor de HAVO-groepjes ten opzichte
van het oude traject (tot en met schooljaar 2022-2023) weergegeven.
Ten eerste worden de leerlingen aan het begin van havo 5 attent gemaakt op een 'deadline' voor het maken van een afspraak met hun begeleider. Dit is bedoeld om hen aan het begin van het schooljaar aan het werk te krijgen en zo te voorkomen dat ze hun PWS-werk uitstellen en er later problemen ontstaan. De 'deadline' is zo 'dead' niet: je mag als docent zelf bepalen of je het niet halen ervan meetelt voor de becijfering. Het is vooral bedoeld om leerlingen schrik mee aan te jagen. De datum voor deze niet zo dodelijke deadline is dit jaar 23 september.
Ten tweede is er een online handleiding op de
website, die heb je al gevonden! Gebruik deze ook voor een overzicht van
alle deadlines, zie het tijdsschema.
Ten derde beginnen we sinds vorig jaar al in HAVO 4 met workshops
en voorlichtingen en een deadline, zodat leerlingen in HAVO 5 minder werkdruk
hebben. Ook voor leraren is dit hopelijk een ontlasting van de piekdrukte. In
de workshops leren ze over oriënteren op een onderwerp, het formuleren van
hoofd- en deelvragen en het beoordelen van de betrouwbaarheid van bronnen. Ook
leren ze hoe ze een organisatie moeten benaderen. De deadline betreft het
schrijven van een Plan van Aanpak. Hierover kun je lezen in de vorige mail en
op de online handleiding.
Het is belangrijk dat je bij de eerste bespreking met je groepje gelijk op
de hoogte gesteld wordt van hun voortgang op de bovenstaande gebieden. Sommigen
hebben hier dingen in gemist of zijn een richting in gegaan waarmee je het
misschien niet eens bent. Het Plan van Aanpak schrijven ze in de week van 8-11
juli.
Dat brengt ons op de vierde verandering: de PWS-groepjes worden tegenwoordig
geacht hun PWS te schrijven in opdracht van een lokale organisatie. Dit kan een
bedrijf zijn, of vrijwilligersorganisatie, instituut etc. Je hoeft als begeleider
geen contact te hebben met de organisatie, je kunt je op de begeleiding van het
onderzoek richten. De leerlingen nemen zelf contact op met hun organisatie en
bespreken samen hoe zij een profielwerkstuk kunnen schrijven dat aansluit op
hun vak en hun beoogde onderwerp maar dat ook nuttig is voor de organisatie
zelf. Soms moeten ze hun onderwerp een beetje aanpassen aan de wensen van de
organisatie dus. Een voorbeeld is een groepje dat bij boekhandel van der Velde
overeenkomt dat ze gaan onderzoeken waarom Engelstalige young-adult boeken
zo populair zijn. Op het moment dat je ingedeeld bent, hebben alle groepjes al
een organisatie in de hand genomen. Bij je eerste gesprek is het dus ook
belangrijk dat je checkt in hoeverre het onderzoek nog past bij jouw vakgebied.
Een marktonderzoek past misschien niet bij een taalvak. Als zij nog geen
organisatie hebben, of er zijn andere problemen op dit gebied, stuur je
leerlingen dan door naar Christel de Jong (praktijkhavo@csvvg.eu). Zij
organiseert de koppeling van PWS-groepjes en organisaties.
Nu de vijfde verandering. Als onderdeel van de samenwerking met een organisatie hoort een praktijkonderdeel. Dit is in feite het ‘product’ dat de leerlingen leveren aan de organisatie. Letterlijk is dit een document, dienst, object of project dat gebaseerd is op de inhoud van het PWS. Voorbeelden zijn: een openbare lezing, een rapport met een advies, een tentoonstelling, apparaat, experiment, activiteit, workshop, evenement enzovoorts. De theoretische onderbouwing van deze praktijkonderdelen is altijd het Profielwerkstuk. Belangrijk om te weten is dat een praktijkonderdeel niet altijd een voorwaarde voor een voldoende beoordeling is. Voor sommige (praktische) vakken is dit wel het geval, meer theoretische vakken hebben het praktijkonderdeel niet meegenomen in hun beoordelingsmodel. Beschouw in dat geval een goed praktijkonderdeel als reden om het cijfer op te hogen. Check het beoordelingsmodel van jouw sectie op de online handleiding.
Dan gaan we verder met de zesde verandering: na de tweede
deadline vindt de presentatiemiddag plaats. Dit is een evenement op school waar
de leerlingen hun profielwerkstuk presenteren voor hun familie, vrienden,
schoolgenoten, docenten en vooral: hun begeleider.
De leerlingen worden ingedeeld door de PWS-coördinatoren in één van de volgende
twee opties: ze kunnen een klassieke presentatie van tien minuten doen die
plaatsvindt in een lokaal. De andere optie is dat zij in de aula plaatsnemen achter
een tafel en daar onderdeel zijn van de ‘PWS-markt’. In deze braderie-opstelling
kunnen ze bezoekers trekken met een aantrekkelijk opbouw en vervolgens
vertellen over het door hun gedane onderzoek. In de praktijk blijkt dat
leerlingen met een praktijkonderdeel de beste presentaties hebben.
De presentatie op de PWS-middag telt
voor elk vak als laatste scorepunt voor hun PWS-cijfer. Het PWS zelf heeft dus
maximaal 9 punten. Check het beoordelingsmodel van de sectie op de online handleiding
of dit er goed in staat.
Dan de zevende verandering. De beoordelingsmodellen staan op
de online handleiding. Ze zijn dus vanaf dag 1 beschikbaar voor de leerlingen. Neem
deze beoordelingsmodellen dus ook ter hand aan het begin van de begeleiding en
bij de beoordelingsgesprekken. Staat er nog geen beoordelingsmodel voor jouw
sectie, bespreek dan met je sectie of er al een bestaat die sectie-breed
gebruikt wordt (en stuur deze door naar hoja@csvvg.eu)
Ten slotte verandering acht: Zo nu en dan worden PWS-(mid)dagen gehouden. Op deze dagen worden de PWS-leerlingen verplicht op school te werken aan hun profielwerkstuk. De komende PWS-dagen zijn 8-11 juli. Gisteren is hierover een mail verstuurd. Tip: gebruik deze dagen om leerlingen te spreken.
Voor vragen kun je altijd mailen naar hoja@csvvg.eu.
(Jan Paul werkt vaak in de docentenwerkruimte op de 2e verdieping, als je voor de korte klap langs wil komen met een vraag).