Naast de begeleiding in het Atelier worden door verschillende specialisten ondersteuning geboden bij enkelvoudige problematiek. De ondersteuning is altijd gericht op de (onderwijs-)behoeften van de leerling en wordt daardoor op maat geboden.
Dyslexie en dyscalculie
Leerlingen met dyslexie kunnen begeleiding krijgen van de dyslexiecoach. Er zijn verschillende vormen van begeleiding mogelijk, namelijk een zestal lessen om op te starten (Dyslexiesleutels), begeleiding bij het leren werken met het tekst-naar-spraakprogramma ClaroRead en begeleiding aan de hand van specifieke ondersteuningsvragen op het gebied van lezen, spellen en/of de talen. Daarnaast heeft de leerling recht op faciliteiten zoals extra tijd bij toetsen en het gebruik maken van ClaroRead.
Leerlingen met dyscalculie kunnen begeleiding krijgen van de rekencoach. Deze begeleiding is op maat en wordt gebaseerd op de ondersteuningsvraag van de betreffende leerling. Daarnaast heeft de leerling recht op faciliteiten zoals extra tijd bij toetsen waar rekenvaardigheid een rol speelt en mogen zij gebruik maken van een rekenmachine.
Als er sprake is van een vermoeden van dyslexie of dyscalculie dan kan de betreffende begeleider in overleg met de orthopedagoog een screening doen op het gebied van lezen en spellen of rekenen. Op basis van de uitkomsten van deze screening wordt bekeken of begeleiding en/of onderzoek geadviseerd wordt. Als blijkt dat er sprake is van een significante achterstand, een hardnekkig probleem dat niet verklaarbaar is door andere factoren, dan kan het advies aan ouder(s)/verzorger(s) en de leerling zijn om verder onderzoek te laten doen naar de precieze aard en ernst van de problemen op het gebied van lezen en/of spellen of rekenen. Kosten voor verdere diagnostiek zijn voor rekening van ouder(s)/verzorger(s).
Faalangst
Wanneer er het vermoeden is dat een leerling last zou kunnen hebben van faalangst, wordt dit door een intern begeleider van het ondersteuningsteam samen met leerling, ouder(s)/verzorger(s) en mentor verder onderzocht. Hierbij wordt gebruikgemaakt van schoolinformatie en een vragenlijst voor de leerling. Daarnaast volgt er een gesprek met de leerling en zijn of haar ouder(s)/verzorger(s), om moeilijkheden, die ervaren worden verder uit te vragen. Wanneer er sprake blijkt van faalangst kan er een faalangstreductie training ingezet worden. Deze training bestaat uit 8 afspraken, wekelijks of elke twee weken. De training wordt individueel of in groepsverband aangeboden. De training helpt een leerling bij het omgaan met faalangst en het vergroten van veerkracht en zelfvertrouwen. Onderdelen van de training kunnen zijn: aandacht voor bewustwording, gedachteherstructurering, ontspanningsoefeningen, normalisering, studiegedrag en studievaardigheden. Mocht blijken dat er andere zaken een rol spelen bij de moeilijkheden die ervaren worden, dan worden er in overleg met elkaar passende afspraken gemaakt.
Leerlingen met een hoog ontwikkelingspotentieel
Op Lariks hebben we oog voor leerlingen met een hoog ontwikkelingspotentieel. Zij hebben veelal specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Er wordt op Lariks aandacht besteed aan contacten met ontwikkelingsgelijken door jaarlijks meerdere bijeenkomsten te organiseren met de zogenaamde ‘Talentgroep’. Tijdens deze bijeenkomsten kunnen leerlingen elkaar ontmoeten en samenwerken. De onderwerpen van de bijeenkomsten zijn zeer divers. Het doel is enerzijds gericht op zogenaamd ‘peer-contact’ en elkaar ontmoeten en anderzijds gericht op het leren samenwerken en leren omgaan met uitdagingen. Daarnaast is begeleiding op maat mogelijk voor leerlingen die dat nodig hebben. Hierbij kan het gaan om problemen op het gebied van (leren) leren, gedrag en/of sociaal-emotionele problemen. Ook wordt in het reguliere programma aandacht besteed aan het bieden van uitdagingen op cognitief vlak.
Jeugdmaatschappelijk werk
Vanuit Vaart Welzijn zijn een jongerenwerker en een jeugdmaatschappelijk werker verbonden aan locatie Lariks. De jeugdmaatschappelijk werker kan begeleiding bieden aan leerlingen met sociaal-emotionele problematiek die niet zozeer school gerelateerd is. Ook kan jeugdmaatschappelijk werk een brugfunctie vervullen tussen leerling, ouder(s)/verzorger(s), school en eventuele hulpverleningsorganisaties.
De jongerenwerker is wekelijks op school aanwezig, met name rondom de pauzemomenten. De jongerenwerker gaat op een positieve manier het gesprek aan met leerlingen en kan leerlingen adviseren als zij vragen hebben. Ook kan de jongerenwerker vroegtijdig eventuele problemen signaleren.
Langdurig ziek
Als een leerling door ziekte langere tijd niet naar school kan, kijkt de mentor samen met de ouder(s)/verzorger(s), de leerling en iemand van het ondersteuningsteam hoe er toch onderwijs gevolgd kan worden. Indien nodig wordt de ambulant begeleider vanuit het samenwerkingsverband betrokken. Voor meer informatie over het onderwijs bij langdurige ziekte, kan contact opgenomen worden met de ambulant begeleider cluster 3. Op de landelijke site
www.ziezon.nl is meer algemene informatie hierover te vinden.
Vertrouwenspersoon
‘Een maatschappij wordt een samenleving wanneer mensen er zich thuis voelen omdat ze zich kunnen ontplooien als individu én als sociale wezens’ (Onbehagen – Paul Verhaeghe, 2023). De vertrouwenspersoon draagt bij aan het creëren van een veilig schoolklimaat waarin leerlingen enerzijds erbij horen en anderzijds uniek en origineel kunnen zijn, waardoor zij zich goed kunnen ontplooien. Wanneer zich, desondanks, situaties voordoen waardoor leerlingen zich onbehaaglijk voelen, staan de mentor en de vertrouwenspersoon voor hen klaar. De vertrouwenspersonen op Lariks zijn Miriam Beijert, Willem Belgraver en Barbara Oostlander-Blokzijl. Zij zijn bereikbaar via e-mailadres:
vertrouwenspersoonlariks@nassauvincent.nl